Wijdekerk encourages

wijdekerk verhalen van en voor.png

Each of us should please our neighbors for their good, to build them up. Romans 15:2

On this page and on our Youtube channel, we will regularly upload encouragements or reflections. The preachers, clergymen and lecturers of different denominations share these wholeheartedly and particularly for YOU. We hope that these messages will encourage you and give you food for thought. We hope that you, yourself will encourage people around you as well, because together we are the church!

Timo deelt over zijn coming out en over de gave om uniek te zijn.

“De periode die voor mijn generatie het lastigste is, is de pubertijd. Als je ziet dat iedereen een fiets heeft met een rekje wil jij ook een fiets met een rekje. In de pubertijd wil je niet anders zijn. Anders zijn ervaar je dan als lastig. Ik zou anderen hierin willen delen dat het later juist in je voordeel kan werken. Omdat het is een soort gave om uniek te zijn en niet een last.”

Timo van Hemmen

16 juli 2021

Minke deelt met ons de preek die ze niet kon houden in haar kerk.

“Een tijdje terug zou ik preken voor de kerk waar ik lid van ben. Maar de avond van tevoren ben ik opgebeld dat er een aantal mensen niet wilden dat ik preekte omdat ik lesbisch ben. Daarom heb ik ervan afgezien. Ik kon het niet meer handelen om nóg een keer het gevecht aan te gaan. Maar voor Wijdekerk mag ik het opnemen en daarom heb ik zojuist de kaars aangestoken. Omdat ik het licht van God bij ons wil hebben. God is bij ons en ik hoop ook dat jij het zo mag ervaren.”

Minke Velthuis

24 april 2021

Arjanne vertelt over haar proces als reformatorische vrouw in relatie met een vrouw.

“Met mijn verstand weet ik dat God te vertrouwen is. En dat als God er is, en dat geloof ik absoluut, Hij een hele goede God is. Dat is voor mij God; het ultieme Beste, het ultieme Goede. Dat is wel een heel proces geweest. Als je als reformatorisch meisje in ontwikkeling bent en in die weg ook een relatie aangaat met een vrouw. Dan krijg je wel reacties te horen van mensen die zeggen : "Dit is jouw weg naar de ondergang. Dit is jouw weg naar de hel." Dat zijn wel dingen die inwerken op je geloofsleven.”

Arjanne Holsappel

28 februari 2021

Bert vertelt zijn verhaal over hoe hij 25 jaar niks meer wilde weten van het geloof en God.

“Ik heb met pijn in mijn hart afscheid genomen van de kerk. maar ook uiteindelijk ook van God, want je komt in zo'n gat terecht waar heel veel verdriet is en pijn. Mijn hele leven was gevuld met bezig zijn in de gemeente. Het was dus niet alleen de zondag die weg viel maar het was eigenlijk mijn hele sociale leven....."

Bert Gijsbertsen

30 januari 2021

Predikant en hoogleraar Simon Schoon kwam een aantal jaar geleden uit de kast als biseksueel. In deze niet op tv uitgezonden aflevering van Jacobine op 2 vertelt hij over zijn ervaring.

"De moeilijkheid in mijn jonge jaren was dat ik uberhaupt ehh, dat er een stuk verwarring was. Dat ik niet wist wie en wat ik was. En bovendien in een heel behoudend en christelijk milieu, waar het woord homoseksualiteit zelfs nooit gebezigd werd, laat staan iets als biseksualiteit.”

Simon Schoon

28 januari 2021

Albert vertelt zijn verhaal over hoe hij zijn grote liefde heeft ontmoet, hoe hij uit de kast is gekomen, hoe hij met zijn homoseksualiteit omging en hoe hij er nu mee omgaat.

“Maar ik denk dat ik nooit het idee heb gehad dat ik niet goed genoeg ben voor God, maar wel of ik goede keuzes zou maken. Want ik ben veel meer bezig geweest met reacties van anderen, van de kerkenraad, van de mensen om mij heen. Dat is wat ik nu ook merk: het is niet God die jou pijn doet of die je veroordeelt, nee het zijn de mensen die dat doen. Ik zie God als degene die mij gemaakt heeft, die alle mensen gemaakt heeft, die de hele wereld gemaakt heeft, die het beste met je voorheeft, die misschien wel veel minder snel oordeelt dan dat wij denken.”

Albert van Reenen

23 januari 2021